ART AND SCULPTURE PATTERNS IN CREATING STAGE IMAGES BY ANNA PAVLOVA
DOI:
https://doi.org/10.18223/hiscult.v11i2.3694Resumo
Resumo: Este artigo é uma análise abrangente do desenvolvimento da arte criativa de Anna Pavlova de uma forma que permite a tradução de seus papéis de palco físicos em produção de modelos e esculturas. A autora considera a formação e evolução de seu estilo criativo: o estilo artístico individual do intérprete, a forma coreográfica e o tipo ou direção nas escolas de balé russas, refletindo o sistema de pensamento dos séculos XIX e XX. Foram analisados os papéis cénicos de Pavlova, até então não refletidos na literatura, foi feita uma avaliação científica abrangente e revisão sistemática de imagens coreográficas em relação à interpretação figurativa da personagem principal da performance, na qual ela atuou como artista-dançarina- O Criador. Palavras-chave: A. Pavlova; Escultura; Esboço; Intenção coreográfica; Pensamento escultórico; Papel teatral; Imagem de balé.
Abstract: this article is a comprehensive analysis of the development of Anna Pavlova’s creative art in a manner that enables the translation of her physical stage roles into the production of models and sculptures. The author considers the formation and evolution of her creative style: individual performer’s artistic style, choreography manner, and type or Direction in Russian ballet schools, reflecting the system of thought of the nineteenth and twentieth centuries. Pavlova’s stage roles, not previously reflected in the literature, have been analyzed, and a comprehensive scientific assessment and systematic review of choreographic images have been given concerning figurative interpretation of the main character of the performance, wherein she acted as the artist- dancer-creator.
Keywords: A. Pavlova; Sculpture; Sketch; Choreographic intent; Sculptural thinking; Theatrical role; Ballet image.