PAULO FREIRE AND THE POSSIBLE DREAM: POLITICAL EDUCATION, UTOPIA AND STRUGGLE

Authors

  • Cacilda Ferreira dos Reis
  • Nívia Barreto dos Anjos
  • Marilde Queiroz Guedes

Abstract

The general objective of this article is to analyze Paulo Freire's critical perception of the
possible dream, highlighting the character of collectivity, theoretical and practical structure
for achieving it. And as specific objectives: - Understand that political education must be a
priority, as everything requires political decision, - Highlight the message of historical
struggle left by Paulo Freire; ; - Emphasize that there is no tomorrow without a project,
without a dream, without hope and without a utopia. In methodological terms, this is research
using mixed methods. In this way, a bibliographic study was carried out consulting the
educator's works, examining three essential ideas: political education, struggle and utopia.
Then, the content analysis technique was used, using Microsoft Excel and World Sift.org, to
systematize and analyze the data generated. It should be noted that political education will
always be a differentiator in the collective search for a possible dream. But it needs to be
associated with struggle and utopia. The relevance and relevance of Freirean thought stands
out in the affirmation of emancipatory education, to build a society without oppressed and
oppressors and with social justice.

Author Biographies

Cacilda Ferreira dos Reis

Cacilda Ferreira dos Reis - Graduada em Serviço Social pela Universidade Católica
do Salvador. Mestra em Política Social/UnB e doutora em Ciências Sociais/Unicamp.
Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e
Sociais-UFOB. Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e
Tecnologia da Bahia - Reitoria. ORCID https://orcid.org/0000-0001-5409-9040.
E-mail cacildafreis1@gmail.com

Nívia Barreto dos Anjos

Doutoranda em Serviço Social no Instituto Universitário de Lisboa. Mestra em
Políticas Sociais e Cidadania pela Universidade Católica do Salvador, especialista em
Instituições Públicas de Ensino e no Programa Integral da Educação Profissional ao
Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (PROEJA) pelo
Centro Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia – CEFET-BA. Assistente
Social do IF Baiano Campus Santa Inês. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas
sobre Serviço Social na Educação – GEPESSE. ORCID:
https://orcid.org/0000-0002-4225-9868. E-mail: nivia.barreto@ifbaiano.edu.br

Marilde Queiroz Guedes

Marilde Queiroz Guedes – doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia
Universidade Católica de São Paulo- PUC/SP. Mestra em Educação Brasileira pela
Universidade Federal de Goiás – UFG/GO. Professora do Permanente do Programa de
Mestrado em Ciências Humanas e Sociais – PPHCHS/UFOB. Líder do Grupo de
Pesquisa Formação de Professor e Currículo – FORPEC. ORCID
https://orcid.org/0000-0002-9722-7505. E-mail marildequeiroz@outlook.com

Published

2024-10-15